Blue line – Nyt stel fra Royal Copenhagen
Royal Copenhagen lancerer det nye stel Blue line, som i sin reneste æstetik og simpleste form er en moderne hilsen til den designarv, som er i porcelænshusets lange designtradition. Stellet er en nyfortolkning af et klassisk porcelænsstel, som er opdateret til nutidens mangfoldige madkultur og uformelle borddækning. Stellet hedder Blueline og trækker tråde til Royal Copenhagens maritime arv.
Royal Copenhagen har en lang tradition for hvide rifler og koboltblå dekorationer. Med det nye stel forenes designhusets historiske kendetegn i et stel, som er opdateret i både brug og udtryk. Stellet kommer fra husets egne designere og er et studie i, hvordan historiske referencer og stilistiske kendetegn nytænkes og smelter sammen med vores moderne mad- og spisekultur.
Royal Copenhagen Blue line skål 110 ml. 429,95 kr.
|
Royal Copenhagen Blue line termokop 26 cl. 359,95 kr.
|
Blueline er designet, så hver steldel kan bruges til forskellige formål som til det store bryllup og indgå i fin harmoni med andre stel fra Royal Copenhagen. Man har fokuseret på at skære alt overflødigt fra og præsentere et stel, der i sin enkelhed leder tankerne mod en nordisk renhed og ukompliceret æstetik. Alle steldele er indrammet af en tynd, fin håndmalet streg i den for Royal Copenhagen så ikoniske klare koboltblå. Mod den kridhvide porcelænsflade giver den blå farve en iøjnefaldende kontrast.
På hver enkel steldel er en lille bid af de karakteristiske rifler fjernet for at give plads til endnu et håndudført varetegn; de tre bølger og kongekronen, som hvert eneste stykke porcelæn fra Royal Copenhagen siden 1775 har båret. Det er håndstemplet og stregen malet med en præcis hånd.
Porcelæn fra Royal Copenhagen har i mere end 230 år skabt begejstring i Danmark og verden over. Og Royal Copenhagen er andet og mere end håndmalet kulturhistorie. Med sans for både tradition og nytænkning lykkes det til stadighed Royal Copenhagen at lave unikt og eftertragtet porcelæn med stor relevans. Alle kender det kongelige porcelæn – men Royal Copenhagen er meget mere, end de fleste tror.
Med stor respekt for de eksisterende metoder skaber Royal Copenhagens brand tidens look og mode. Dette er bl.a. Karen Kjældgård-Larsens design udtryk for. Hun var knap færdig på Danmarks Designskole, da Royal Copenhagen valgte at sætte hendes nyfortolkning af det klassiske musselmalede-stel i produktion. Musselmalet Mega var Karen Kjældgård-Larsens eksamensprojekt og er i dag, sammen med det oprindelige musselmalede-stel, en af Royal Copenhagens allerstørste succeser.