Fra Instagram til verdenskendt brand: Axel Arigato

Fra Instagram til verdenskendt brand: Axel Arigato

Af: Ellen Funch Steffensen

Du har formentlig set de ikoniske sneakers fra Axel Arigato over alt på Instagram.
Men i dag er brandet meget mere end bare sneakers.

De svenske, selvudnævnte sneakersnørder, Max Svärdh og Albin Johansson, grundlagde Axel Arigato i 2014 med en vision om at omfavne nuet. Særligt Max Svärdh mener, at det er gammeldags at tænke i normer og regler i forhold til, hvad man må gå klædt i hvornår – han bryder gerne reglerne med vilje. 

Med deres cool og signifikante detaljer giver Axel Arigato et unikt look til ellers klassiske styles. Kulturelle referencer såsom musik, kunst og arkitektur illustrerer alle den verden, som Axel Arigato ønsker at projicere med sit design.

Med tiden har Axel Arigato udvidet deres sortiment fra blot sneakers til også tøj og accessories. Hvor mange andre brands lancerer kollektioner med henblik på sæsoner to til fire gange om året, gør Axel Arigato det anderledes. De lancerer ét nyt produkt hver uge.

Tag et kig på vores favoritter

Marathon Runner
1.700 kr.

Genesis Vintage Runner
1.420 kr.

Clean 90 Triple
1.420 kr.

Bee Bird Hoodie
1.080 kr.

Stamp T-shirt
520 kr.

Stamp Hoodie
1.080 kr.

Bee Bird PU Backpack
1.450 kr.

Homeschool Varsity Bomber
2.010 kr.

College Logo Cap
370 kr.

Siden Max Svärdh og Albin Johansson startede med at markedsføre deres sneakers på Instagram i 2014, er det gået stærkt. I dag har de butikker i både London, Stockholm, Gøteborg og senest København, og deres brand sælges i mere end 100 lande.

Axel Arigatos produktion

Da Axel Arigato er et svensk brand med produktion på familiedrevne fabrikker i Portugal, har det altid været vigtigt for dem at opbygge et stærkt forhold til de mennesker, der får produktionen til at ske. I løbet af et år besøger indehaverne alle leverandører mindst en gang om måneden. For at skabe en endnu bedre support til alle deres leverandører har to teammedlemmer fast base lokalt i Portugal.

De har deres daglige gang på ”gulvet” for at støtte arbejdsgangen mellem hovedkontor og leverandørerne og bidrage med al nødvendig hjælp til at perfektionere produktionsprocesserne. Af hensyn til sundhed og sikkerhed har de indført et adfærdskodeks for at sikre høje standarder for arbejdsvilkår, rimelige lønninger, rimelig arbejdstid og retten til en fagforening. Der er også en nultolerancepolitik mod forskelsbehandling af enhver art såvel som enhver art af børne- og tvangsarbejde. Der skal være ligestilling mellem kvinder og mænd på alle fabrikkerne, også inden for ledelsen.

Bæredygtig emballage

Ved at ændre konstruktionen af deres skokasser, har Axel Arigato reducereret 30% af den anvendte pap. Dette svarer til at spare 50 tons papirmateriale alene i 2020. Alt anvendt pap består af genbrugsmaterialer. Det gule papir, der dækker kassen, er FSC-certificeret fra Tyskland. Skokasserne komplimenteres med en støvpose, lavet af genanvendt polyester med PU-belægning, og pakkes i FSC-certificeret silkepapir. Alt tøjemballage laves af genanvendeligt LDPE. For ikke at gå på kompromis med det kvalitetsniveau, de kræver af emballage, fandt de, at LDPE var den bedste løsning på markedet. Dette skyldes, at samfundet har en solid infrastruktur til at genbruge dette materiale. Du har mulighed for at læse meget mere om deres produktion i Portugal samt bæredygtig emballage på deres hjemmeside.